Jak wygląda procedura odzyskiwania pieniędzy za noclegi?
Jak wygląda procedura odzyskiwania pieniędzy za noclegi? Zdecydowana większość rezerwacji miejsc noclegowych dochodzi do skutku. Jeśli skorzystamy z usługi noclegowej, za którą zapłaciliśmy, to zwykle szczęśliwi i uśmiechnięci wracamy do domu. Czasami jednak zdarza się, że nie mamy możliwości stawić się w danym obiekcie noclegowym i skorzystać z usługi. W niektórych zaś przypadkach zwyczajnie nie jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych usług. Wtedy chcemy złożyć reklamację i domagamy się zwrotu poniesionych nakładów. Jak wygląda procedura odzyskiwania pieniędzy za noclegi? Odpowiadamy.
Gdy hotel nie spełnia oczekiwań
To, co pięknie wygląda na zdjęciu, niekoniecznie przedstawia się tak samo w rzeczywistości. Może więc okazać się, że dużym łóżku małżeńskim nie są w stanie pomieścić się dwie osoby, a z balkonu rozpościera się nieprzyjemny widok na ulicę, zamiast na góry czy morze. W takich przypadkach możemy powołać się na niezgodność tego, co spotkamy w rzeczywistości z ofertą hotelu. Zostaliśmy bowiem wprowadzeni w błąd, do którego naprawy zobowiązany jest hotel. Najczęściej w takim przypadku hotelarze starają się sprostać naszym oczekiwaniom. Jeśli nie działa klimatyzacja, zamawiają usługi serwisowe. Jeżeli otrzymaliśmy nieodpowiedni pokój, przenoszą nas do innego. Czasami jednak zmiany nie są możliwe – wtedy też możemy domagać się zwrotu pieniędzy za nocleg.
Wystarczy tylko złożyć pisemne oświadczenie, w którym rezygnujemy z usługi noclegowej. Wtedy też, niestety, musimy – zgodnie z obowiązującą dobą hotelową – opuścić pokój. Nie możemy domagać się zwrotu kosztów, a jednocześnie nadal korzystać z usługi noclegowej. Jeśli najpierw dokończymy pobyt, a później złożymy reklamację, to hotel zwyczajnie jej nie uzna. Co ciekawe, obiekty noclegowe nie zawsze uznają nasze roszczenia, nawet jeśli zamierzamy przerwać swój pobyt. Często bowiem stoją na stanowisku, że umieszczone w katalogu zdjęcia mają jedynie charakter poglądowy, a rodzaj pokoju dobierany jest losowo. To, że hotel oferuje pokoje z widokiem na morze nie oznacza jeszcze, że taki otrzymamy.
Zwrot zaliczki
W większości przypadku turyści muszą, podczas dokonywania rezerwacji, uiścić zaliczkę za nocleg. Czasami jednak nie mamy możliwości skorzystania z usługi. Choroba, nagłe obowiązku służbowe, sprawy rodzinne – to wszystko sprawia, że nieraz musieliśmy zrezygnować z urlopu.
Czy odzyskanie zaliczki jest możliwe? Zgodnie z obowiązującym prawem, jak najbardziej. Hotelarze mają obowiązek zwrócić nam zaliczkę, jednak pamiętajmy, że przepisy wyraźnie mówią o zaliczce, a nie o zadatku. Jeżeli wpłaciliśmy zadatek, to nie możemy domagać się zwrotu. W umowach czy też w regulaminie obiektu noclegowego często umieszcza się zapis, że zaliczka nie podlega zwrotowi. Jest on niezgodny z prawem. Możemy w tym przypadku powołać się na przepisy Kodeksu Cywilnego.
Jak odzyskać zaliczkę? Najprościej będzie po prostu poinformować organizatora noclegu, że nie skorzystamy z usługi. Powinien on zwrócić nam pieniądze w ciągu kilku dni. Nieco inaczej sprawa wygląda, jeśli wpłaciliśmy całą kwotę za pobyt. Nie możemy jej traktować jako zaliczki. Z tego też powodu właściciel obiektu może zastrzec, że nie zwróci nam już pieniędzy. Wpłaty całości kwoty dokonujemy zwykle na kilka dni przed przybyciem do obiektu noclegowego. Jeśli nie skorzystamy z usługi, wpłacona kwota zazwyczaj przepada. W umowie lub regulaminie powinien jednak znaleźć się wyraźny zapis dotyczący tego, czy turyści mogą domagać się zwrotu kosztów, czy też nie. Jeśli tak, to wystarczy pisemnie lub telefonicznie poinformować o tym, że nie skorzystamy z usługi. Tak jak w przypadku zaliczki, zwrot kosztów powinniśmy uzyskać w ciągu kilku dni.
Zwrot kosztów podróży służbowej
Obecnie coraz więcej firm decyduje się wysłać swoich pracowników w podróż służbową. Z tego też powodu pracodawca musi zagwarantować pracownikowi nocleg. Obiektów noclegowych w całej Polsce i w Europie nie brakuje, zatem zazwyczaj nie mamy z tym problemów. Niemniej jednak pracownik, po zakończeniu podróży służbowej, musi przedstawić fakturę za hotel. W Polsce hotelarze wystawiają faktury zawsze, jednak czasami możemy mieć problem z uzyskaniem jej od zagranicznego obiektu noclegowego.
Co w tej sytuacji? Czy możemy domagać się zwrotu kosztów za nocleg? Niestety, nie. Zwykle jeśli nie mamy faktury, to wartość noclegu nie będzie kosztem podatkowym. Jeżeli jednak pracownik skorzystał z usługi, to nie ma prawa domagać się zwrotu kosztów tylko dlatego, że hotel nie chce wystawić faktury. Zdarzają się jednak sytuacje, w których pracownik musi przerwać podróż służbową. Może również zdarzyć się, że nie będzie on zadowolony z warunków, jakie zapewnia hotel. W pierwszym przypadku najczęściej nie możemy domagać się zwrotu kosztów, jeśli nocleg jest już opłacony. Pracownik rezygnuje ze swojej winy, a więc hotel nie ma obowiązku zwrotu kosztów. Jeśli zaś ma zastrzeżenia co do warunków, jakie panują w hotelu, może domagać się zwrotu kosztów na takich samych warunkach, jak osoby fizyczne. Co istotne, gdy hotel odmówi wypłaty środków, przedsiębiorcy mogą dochodzić swoich praw jedynie na drodze sądowej.