Jak założyć prywatną szkołę językową?

Jak założyć prywatną szkołę językową?

Coraz więcej osób chce uczyć się języka obcego. Na popyt ten odpowiadają nauczyciele, którzy chętnie udzielają korepetycji bądź idą o krok dalej i myślą o założeniu własnej szkoły językowej. Niemniej jednak jest o wiele bardziej skomplikowane przedsięwzięcie. Jak założyć szkołę językową? Odpowiadamy.

Jak założyć prywatną szkołę językową?Miejsce prowadzenia działalności

Na początku musimy znaleźć idealne miejsce, w którym będziemy prowadzić lekcje języków obcych. Niektórzy decydują się na założenie szkoły we własnym domu. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Uczniowie niechętnie przychodzą do czyjego mieszkania, dlatego o wiele lepiej jest po prostu coś wynająć. Ważne, aby wybrane miejsce posiadało parking, przynajmniej na kilka samochodów. Dodatkowo sale powinny być przyjazne dla uczniów – niezbyt duże, ale i niezbyt małe. Pamiętajmy, że grupy w szkole językowej liczą zwykle kilka osób, zatem nie będą nam potrzebne zbyt duże sale lekcyjne. Z drugiej strony nie mogą być one zbyt ciasne, gdyż zwyczajnie będzie w nich niewygodnie i duszno. Zwróćmy uwagę również na czynsz, jaki będziemy musieli płacić za wynajem. Niestety, lokale położone w centrach miast kosztują znacznie więcej, niż te na obrzeżach.

Zakładamy firmę

Jeśli chcemy oferować uczniom różnorodne kursy językowe, to musimy założyć swoją działalność gospodarczą. Wybierzmy najpierw jej formę. Możemy postawić na jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę osobową lub spółkę prawa handlowego. W praktyce na początku dobrym wyborem będzie albo działalność jednoosobowa albo spółka osobowa. Musimy jeszcze wybrać formę opodatkowania oraz dokonać niezbędnych zgłoszeń do US oraz ZUS. Szkoły językowe bardzo często korzystają z pomocy biur rachunkowych. Dlatego też musimy znaleźć takie, z którym będziemy chcieli nawiązać dłuższą współpracę. Możemy oczywiście zatrudnić księgową, jednak należy to zrobić w zasadzie od pierwszego dnia działalności. Pamiętajmy, aby miejsce prowadzenia działalności wybrać jeszcze zanim złożymy wniosek o założenie firmy. Dlaczego? Ponieważ musimy podać w nim miejsce, w którym zarejestrujemy naszą firmę.

Oferta szkoły językowej

Zanim jeszcze zaczniemy prowadzić działalność, zastanówmy się nad ofertą naszej szkoły językowej. Powinna ona zależeć przede wszystkim od tego, co oferują pozostałe szkoły w naszym mieście. Ważna jest również dostępność nauczycieli poszczególnych języków. Tradycyjnie większość szkół oferuje naukę języka angielskiego oraz niemieckiego. Jeśli nie zakładamy szkoły profilowanej (na przykład uczącej wyłącznie języków romańskich) to tychże nie powinno zabraknąć w naszej ofercie. Musimy także ustalić, czy w naszej szkole będziemy korzystali z jakiejś konkretnej metody nauczania. Może ona stanowić dobrą reklamę, lecz z drugiej strony będziemy musieli znaleźć certyfikowanych nauczycieli tejże metody. Dobry pomysłem będą kursy nie tylko dla klienta indywidualnego, ale również kursy językowe dla firm. Coraz więcej przedsiębiorców inwestuje w znajomość języków obcych swoich pracowników. Niemniej jednak miejmy świadomość, że zazwyczaj wymagają oni, aby nauczyciel przyjechał do firmy na czas udzielania lekcji. Szkolenia językowe dla firm powinny podlegać indywidualnej wycenie, w przeciwieństwie do kursów skierowanych do osób fizycznych. Tutaj musimy ustalić jeden cennik szkoły językowej. Pamiętajmy, że cennik kursów językowych powinien pozwolić nam przede wszystkim zarabiać. Nie proponujmy jednak zbyt wygórowanych cen. Konkurencja wśród szkół językowych jest spora, a wygórowane ceny z pewnością odstraszą klienta. Oferta naszej szkoły powinna być rozbudowana, dzięki czemu będzie stanowiła doskonałą reklamę sama w sobie. Nie możemy oczywiście zapomnieć także o innych formach reklamy, na przykład o reklamie internetowej.

Zobacz również:

 

Zatrudnienie pracowników

Początkujący przedsiębiorcy rzadko decydują się na zatrudnienie pracownika. Niemniej jednak w przypadku szkoły językowej jest zgoła inaczej. Jeśli chcemy oferować wiele kursów, to zwyczajnie nie będziemy w stanie prowadzić ich we własnym zakresie. Co więcej, uczniowie lubią mieć wybór dotyczący tego, kto będzie ich uczył. Do jednego bowiem przemawiają metody danego nauczyciela, do innego zaś nie. Zatrudnić pracowników musimy jeszcze zanim stworzymy grafik zajęć. Na początku wystarczy nam 2-3 lektorów, którzy poprowadzą większość lekcji. Możemy oczywiście zatrudnić profesjonalnych nauczycieli, jednak będziemy musieli im zapłacić więcej, niż na przykład studentom. Z drugiej strony nie opłaca się zatrudniać studentów, którzy dopiero rozpoczęli naukę języka obcego. Budując naszą markę musimy postawić na dobrych nauczycieli, którzy znają język w zaawansowanym stopniu. Pracowników możemy zatrudnić w ramach umowy zlecenia bądź umowy o pracę. Najczęściej jednak właściciele szkół językowych wybierają umowy zlecenia. Po podpisaniu umowy musimy dokonać niezbędnych zgłoszeń, na przykład do ZUS. Pamiętajmy, że zatrudnianie pracowników wiąże się nierozerwalnie z ofertą naszej szkoły. Jeśli nie będziemy mieli nauczyciela języka hiszpańskiego, to nie możemy oferować kursów z jego zakresu.