Jak reklama wpływa na konsumenta?

Jak reklama wpływa na konsumenta?

Jak reklama wpływa na konsumenta? Reklama dźwignią handlu – tak właśnie mówi stare, dobrze znane wszystkim powiedzenie. Pomimo upływu czasu wciąż jest ono aktualne, choć oczywiście zmieniają się dostępne formy reklamy. Powinniśmy jednak mieć świadomość, że oddziałuje ona na nas w ten sam sposób, bez względu na to, czy firma reklamuje się w sieci, w mediach czy za pomocą gadżetów.

Teoria, czyli główne zadania reklamy

Na początek warto uświadomić sobie, jakie są cele reklamy. Większości z nas wydaje się, że jej jedynym celem jest skłonienie klienta do zakupu konkretnego produktu bądź skorzystania z danej usługi. Niemniej jednak okazuje się, że reklama może oddziaływać na nas w znacznie większym stopniu. Rzeczywiście, w wielu przypadkach reklama ma nas nakłonić do skorzystania z oferty konkretnej firmy. Tymczasem coraz więcej reklam ma na celu uświadomienie nam pewnych kwestii, na przykład związanych z ekologią, psychologią, wychowaniem dzieci, sytuacją ekonomiczną czy sytuacją na rynku pracy. Mówimy wtedy, że reklama ma oddziaływanie społeczne. W rzeczywistości z jednej strony sprawia ona, że stajemy się bardziej świadomi, z drugiej strony pomaga kreować obraz odpowiedzialnej firmy, która w pełni zdaje sobie sprawę z aktualnych potrzeb klientów. Celem reklamy może być również stworzenie pozytywnego obrazu marki. Przykładowo, reklama może pokazywać, że część zysków ze sprzedaży produktów przeznaczona jest na pomoc chorym dzieciom czy osobom, które doznały przemocy domowej.

Zobacz także:

Jak to wygląda w praktyce?

Jak reklama wpływa na konsumenta?
Jak reklama wpływa na konsumenta?

Wiemy już, co nauka mówi o celach reklamy, jednak warto zastanowić się, jak to wygląda w praktyce? Czy przedsiębiorcom rzeczywiście udaje się osiągnąć postawione sobie cele? Reklama jest z nami niemal od zawsze i otacza nas z każdej strony. Powinniśmy uświadomić sobie, że promocja firmy opiera się dziś nie tylko na reklamie telewizyjnej czy medialnej, ale również na wydawaniu gadżetów reklamowych czy innego typu materiałów promocyjnych. Każda firma jasno określa, co chce osiągnąć, decydując się na dany rodzaj reklamy. Klienci, wbrew pozorom, są na nią bardzo podatni. Interesują nas nowości, tematy, które budzą sporo kontrowersji, swego rodzaju inność. Chcemy poczuć się świadomymi konsumentami, którzy wybierają mądrze, dlatego chętnie kupujemy na przykład produkty, promowane jako ekologiczne. Niestety, nie sprawdzamy składu produktu ani jego pochodzenia, ślepo wierząc reklamom. Dlatego też możemy stwierdzić, że firmy, promując swoje produkty czy usługi, wywierają na społeczeństwo pewien rodzaj presji, promując jednocześnie jakieś konkretne zachowania. 

Dobra czy zła reklama?

Każda reklama może być rozpatrywana w dwóch aspektach. Z jednej strony jej wyemitowanie ma na celu wzrost zysku firmy, z drugiej strony niektóre reklamy zmuszają konsumentów do pewnych refleksji, uświadamiają im niektóre problemy, czasami nawet wymuszają zmianę stylu życia. Wiele zależy więc od formy reklamy oraz tego, co dany przedsiębiorca chce dzięki niej osiągnąć. Niemniej jednak nie ulega wątpliwości, że reklama mocno oddziałuje na konsumentów, dlatego niektórzy, zdając sobie z tego sprawę, rezygnują z ich oglądania. Reklama ma bowiem aspekt przede wszystkim psychologiczny – ma nas skłonić do podjęcia konkretnego działania. Czasami jest to zakup produktów danej firmy, czasami zmiana sposobu myślenia. Reklama w XXI wieku niejedno ma imię, dlatego też bardzo trudno jest od niej uciec. Znajdziemy ją w telewizji, prasie, internecie, a także na różnego rodzaju ulotkach i broszurach.

Zobacz także:

Kto odpowiada za powodzenie reklamy?

Wielu osobom wydaje się, że za powodzenie reklamy odpowiedzialni są wyłącznie marketingowcy, którzy zajmują się opracowywaniem strategii promocji firmy. Rzeczywiście, jest to ich główne zadanie, niemniej jednak powinniśmy mieć świadomość, że oni jedynie promują konkretną koncepcję. W największym stopniu na naszą psychikę wpływają autorytety. Przykładowo, jeśli dany suplement diety poleci nam lekarz, to kupimy go o wiele chętniej, niż jeśli zakupimy go wyłącznie z polecenia producenta. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, że lekarze często nawiązują współpracę z konkretnymi firmami, których produkty promują. Oczywiście, lekarz nie będzie promował szkodliwych dla pacjenta leków czy suplementów, niemniej jednak może wybrać jeden, na przykład z witaminą C, który będzie szczególnie polecał. Inny przykład pokazuje, że jeśli konkretną książkę poleci nam nauczyciel, to kupimy ją o wiele chętniej. W naszym życiu kierujemy się autorytetami, za których uważamy osoby z wykształceniem i doświadczeniem zawodowym w danej dziedzinie. Dlatego też coraz częściej zatrudniani są oni do prowadzenia kampanii marketingowych. Dzięki temu firmy mogą osiągnąć lepsze wyniki sprzedaży czy też promować konkretne postawy. Pamiętajmy, że o powodzeniu reklamy decyduje również jej forma. Marketingowcy muszą wiedzieć, jak trafić do osób w młodym wieku, a jak oddziaływać na seniorów. Dzięki temu mogą oni osiągnąć pożądane rezultaty, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów promocji.